Köpings Scoutkår har funnits sedan 1912 och är en politisk och religiöst obunden organisation som är öppen för alla oavsett ålder. Vi har en scoutstuga i Köping på Östra Långgatan 22 som vi har haft sedan 1950-talet. Stugan ligger i gamla stan och är i själva verket från 1700-talet. Kåren har även en scoutgård i Slättängen, utanför Kröcklinge. Dit brukar vi åka på utflykter, hajker, läger m.m. Kåren har en aktiv styrelse som arbetar helt ideellt.

Kåren åker regelbundet på olika hajkar och läger. Vi har en kårhajk per termin och alla avdelningar försöker att ha en separat hajk per termin. På våren brukar vi åka på ett vårläger som är för alla scouter i Västmanland. Vi åker även på en veckas sommarläger varje år. Mer information om alla hajkar och läger skickar vi ut till samtliga medlemmar.

Medlemsavgiften är för närvarande 600kr/år. Avgiften delas upp i två betalningar, en på våren och en på hösten. Faktura skickas till hemadress. Du är också försäkrad om något skulle hända under en scoutaktivitet. I Medlemsavgiften betalar kåren en avgift till scouterna, Västmanlands scoutdistrikt och det lokala kopplat till kåren som hyra, uppvärmning, material m.m. Under året åker vi på hajker och läger, kostnaden för dessa ingår inte i medlemsavgiften.